måndag 11 mars 2019

Ett första steg

Jag satte mig ner en stund idag och började försöka strukturera upp någon sorts persongalleri för min bok. Jag har en idé om att jag skriver ner alla personerna först. Berättar om dem som om jag presenterade dem för någon annan. Lite om utseendet, lite om personlighet och egenskaper. Kanske lite bakgrundshistoria. Mycket kanske inte är saker som kommer komma med när jag väl börjar skriva sen men det gör att jag lär känna personerna. Får en bild av vilka de är. Hur de kommer att bete sig i boken och varför.
För mig var det intressant att upptäcka hur de tog form och blev verkliga för mig. Från en idé om de två huvudpersonerna till att de nu faktiskt finns nästan som verkliga personer. Jag ser hur framförallt den ena personen har starka drag av mig själv. Både sån som jag uppfattar mig själv men också sån som jag vill se mig själv. Sån som jag vill vara. Jag tror att jag kommer upptäcka, eller våga erkänna, andra sidor av mig själv genom henne. Jag kan liksom framhäva hennes bra sidor på ett annat sätt än vad jag kan göra om mig själv.
En annan spännande erfarenhet var hur det plötsligt dök upp en farfar som jag inte alls tänkt mig. En ganska egensinnig och lite finurlig gubbe. Jag är faktiskt lite orolig för vad han ska hitta på. Han tycks leva sitt eget liv och han verkar vara i stånd att kunna få för sig lite vad som helst. 😂 Så honom ska det bli intressant att lära känna.

Det var svårt att hitta namnen. Hitta de som kändes rätt. Huvudpersonerna bytte namn några gånger innan det kändes rätt. Nu återstår att hitta på namn till personerna från fantasivärlden. Det blir att leka med ord och stavelser så ska det säkert ramla på plats. Så att det blir något eget som inte är stulet någonstans ifrån och som inte blir fånigt och barnsligt. Men precis som med farfar så tror jag att de kommer kliva fram och presentera sig vart eftersom.

Jag är igång!!

När min bok är en bestseller och jag sitter i morgonsoffan
 på tv och pratar om den kan jag visa den här bilden och säga 
   -"Det var här personerna växte fram för allra första gången" 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar