lördag 29 juni 2019

Dags att komma igång igen

Jag insåg plötsligt att jag lagt ifrån mig boken. Jag vet inte riktigt varför? När jag skriver är det som att allt lossnar och orden kommer av sig själva. Karaktärerna i berättelsen får ett eget liv och det är som att det inte är jag som bestämmer över dem längre. Plötsligt upptäcker jag att det gått över en timme utan att jag märkt av det. Det är mitt område, min styrka, det där med att uttrycka mig i ord och att använda fantasin. Så jag har lite svårt att förstå varför det går så trögt. Det är som ett motstånd jag måste brottas med. "Inte idag. Jag ska fortsätta...snart. En annan dag." När jag läser igenom de tre kapitel som är klara så blir jag imponerad över hur bra det faktiskt är. Jag får lite känslan "wow! har jag skrivit det där?". Det finns en hel del att peta i. Sånt som handlar om skrivregler och grammatik. För jag vet att det är olika. När jag skriver här så skriver jag som jag skulle ha pratat. Med punkter, kommatecken, och diverse andra tecken så som det skulle låtit om jag pratat in en ljudinspelning. Jag struntar i regler här. Men i en bok behöver det vara på ett annat sätt och jag är inte jättesäker på hur det ska vara. Jag tror det är där jag fastnar lite. I att det här är inte bra nog. Det kommer inte att gå att göra något av den för den är för dåligt skriven. Samtidigt försöker jag släppa den känslan och bara skriva ändå. Låta historien komma ut som den är menad att vara. Så får jag väl försöka få hjälp av någon att fixa till det som behöver fixas när det är klart. Det är inte den viktigaste prioriteringen just nu. Det är att följa mitt flöde och låta min historia komma ut. För det gör mig lycklig. Jag kan inte tänka att det här ska bli en bok, som ska komma ut på marknaden och läsas av andra. Just nu behöver jag bara låta min berättelse få liv. Vad som händer med den sen är sekundärt. Det tar vi då. Den kanske är skitdålig! Vad vet jag? Men jag behöver skriva den och då måste jag göra det. För min egen skull.
Så nu tänker jag mig lite struktur, vilket alla som känner mig vet inte är min starka sida. Jag är rätt kass på att organisera och vara disciplinerad. Men nu tror jag att jag måste. Min plan är att avsätta en timme om dagen. Då ska jag skriva oavsett lust eller inte. För jag vet att den kommer när jag börjar. Bristen på lust handlar om något annat och det måste jag bestämma mig för att det inte får bestämma.
Nu är det dags att börja på kapitel fyra. Det är dags för tjejerna att träffa "Skepnaden" för första gången. Och sen MÅSTE jag komma på ett namn på en okänd värld. Den vill inte riktigt lossna. Kanske presenterar det sig själv när det är dags.
Det är mycket att fundera över. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar